כאשר אתם חושבים על הפרעות קשב וריכוז , אתם חושבים בעיקר על בנים? אתם לא לבד .
בנים נוטים להיות מאובחנים כפי שלוש יותר מאשר בנות למרות שזה לא סביר ביחס לאחוז הבנות מול הבנים בחברה. כתוצאה מכך בנות לא מקבלות את העזרה שהן צריכות.
לכם למורים יש חשיבות רבה.כשעוסקים בזיהוי לקויות למידה , המורים נמצאים בחזית והם לעתים קרובות הראשונים לזהות הקשיים של תלמידות, מביאים לתשומת לבם של הורים והמומחים. לכן חשוב שהמורים ידעו כיצד הפרעת הקשב והריכוז מופיעה אצל בנות וישימו לכך לב.
מהמחקרים עולה שכבן 50%-75% מהבנות בעלות הפרעות קשב וריכוז מוחמצות ולא מאובחנות.גרוע מכך, נערות עם הפרעות קשב וריכוז מאובחנות בממוצע חמש שנים מאוחר יותר מאשר בנים , בנים בגיל 7 , בנות בגיל 12. חמש שנות ילדות קריטיות שבהן ניתן לקבל עזרה הולכים לאיבוד .
אחת סיבות עיקריות לחסר באבחון נובע מכך שהסימפטומים הגלויים של הפרעת הקשב והריכוז אצל הבנות נראה אחרת. לדוגמא, אצל בנות יש הרבה פחות סימפטומים של היפראקטיבי או אימפולסיבי . במקום זאת, הם יכולות פשוט להראות כ"מרחפות", לא ממוקדת, או קשובות.
אבל גם כאשר התסמינים הללו מופיעים עדין אבחון הפרעות קשב וריכוז עלול להתפספס כתוצאה מכך שפחות מפריעות בכיתה, הן נוטות לרצות את המורים וההורים שלהם, בנות יכולות להיות מאוד יעילות בפיתוח דרכים לפצות על ההפרעה , מה שהופך את זה הרבה יותר קשה לזהות. כאשר מורים רואים את ההתנהגותיות הללו אצל בנות היא לעתים קרובות נוטים בטעות לתרגמם כחוסר בגרות או בחוסר יכולת האקדמית ולא כהפרעת קשב וריכוז.
אז, מה הם הסימנים של הפרעות קשב וריכוז אצל בנות ? הנה כמה סמנים שכדאי לשים להם לב:
דיבור ללא הפסקה
אצל בנות חוסר השקט והאימפולסיביות יכולות לבוא לידי ביטוי בדיבור מתמשך ופעמים כמעט לא נשלט. פעמים רבות מבקשים ממה להפסיק ומיד היא ממשיכה זה לא בהכרח נובע מהתרסה או חוסר כבוד אלא יתכן וזה קשור לחוסר היכולת לויסות ושליטה.
רגשנות יתר
פעמים רבות כשתלמידה פורצת בבכי הנטייה לחשוב שהיא רגישה, רגשנית. אך יתכן שזו תוצאה נלוות להפרעת קשב וריכוז. פעמים האימפולסיביות אצל בנות מופיעה בקושי בשליטה רגשית. כשקורה אירוע והיא מאוכזבת איינה מסוגלת לשלוט ולווסת את תגובותיה ואז הדמעות זורמות מאליהן.... .
קשיים חברתיים
פעמים רבות בנות בעלות הפרעות קשב וריכוז נוטות להתלונן על כך שאין להם חברות, שלא מקבלים אותן, פעמים להיות במרכז מריבה. . ילדות בעלות הפרעת קשב וריכוז עשויות להיות איטיות בהבנת רמזים חברתיים , ואף עלולות אגרסיביות בצורה מילולית(פעמים ניבולי פה) כשהן מרגישות מתוסכלות. לעומת בנים בעלי הפרעות קשב וריכוז אשר נוטים פחות לסבול מדחייה חברתית, הכללים למשחק של הבנים הם פחות מחמירים, המשחקים שלהם פיזיים יותר . אבל עבור בנות בעלות הפרעת קשב וריכוז אם הם לא תקבלנה את עזרה והדרכה , הערכה עצמית שלהן עשויה להיפגע בצורה משמעותית.
קושי בתשומת לב
כשהמורה מסבירה כצד פותרים תרגיל שרשרת ומיד קופצת התלמידה וטוענת שלא הבינה הנטייה לחשוב שפשוט "אין לה את זה", " מתקשה בחשבון", אך יתכן והבעיה כלל לא בהבנת המקצוע אלא בקושי של התלמידה להקשיב ולעקוב אחרי ההסבר?. תלמידה אשר להקשיב לאורך זמן יתכן וסובלת מהפרעת קשב.
קשיים בהתארגנות
תלמידות בעלות הפרעות קשב וריכוז הן הרבה פחות נוטות לגרום להרס ונזק בכיתה, אולם, הן יותר נוטות לקשיים של סדר וארגון. אחד הסימנים לתלמידה המתמודדת הפרעת קשב וריכוז הוא קושי בהתארגנות, שולחן לא המאורגן או תרמיל מבולגן, נטייה לשכוח דברים, קושי לשמור על סדר במחברות ועוד. .
קושי בסיום מטלות
כתוצאה מהרצון הגדול של התלמידות לרצות, פעמים רבות לא שמים לב כמה קשה וכמה מאמץ הן משקיעות על מנת להסוות ההפרעה שלהם, מורים לא תמיד מבינים כמה הם נאבקים כדי לסיים את המשימות . פעמיים הן עשויות להראות כביישניות והן לא מסוגלות לפנות למורה ולהסביר את הקושי שלהן .
ההתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז הולכת וגוברת והופכת להיות אתגר מערכתי, חשוב שנזכור שהפרעת הקשב יכולה להתקיים גם ללא התנהגויות מוחצנות, גם ללא הפרעות או התנהגות לא מותאמת .בנות כבנים מתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז, ביטוי ההפרעה פעמים נראה בצורה שונה מבנים אך הן עדין התמודדותן דורשת מאיתנו התייחסות ראויה ומענה נכון.
זהו סיפורו של הילד ש': לאורך כל שנות בית הספר היסודי והתיכון סבל ש’ מהפרעת קשב וריכוז ומלקות למידה שלא אובחנו. המורים שלו תייגו אותו כעצלן, הוא חזר ונכשל (תמיד) במבחנים, וחווה אינסוף כישלונות, תסכול ותחושת אכזבה להוריו. רק אחרי הצבא הוא אובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז ומלקויות למידה, והחל בטיפול שהתמקד בפיתוח ובתרגול המיומנויות הקוגניטיביות, כעבור שנה של טיפול הוא נרשם למכינה, השלים את בחינות הבגרות בהצלחה מרובה, התקבל לאוניברסיטה וסיים בהצלחה תואר ראשון ותואר שני בחינוך מיוחד. ...והילד הזה הוא אני: שמר ארזי, בוגר תואר שני בחינוך מיוחד, מומחה ללטיפול בלקויות למידה והפרעות קשב, יזם ומנכ”ל Mindri תוכנה לאימון ושיפור של התפקודי חשיבה ולמידה.